Dry needling in Amsterdam West

Regelmatig terugkerende pijnklachten vanuit de nek, schouder, rug, billen of benen kunnen je dagelijks functioneren behoorlijk  beperken of je in de nacht wakker houden als je op de pijnlijke zijde slaapt. Veel mensen nemen deze klachten voor lief en denken dat ze er mee moeten leren leven.   Dry needling biedt hierin uitkomst. Weinig mensen en hulpverleners weten echter dat deze pijnen kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints, hypergevoelige plekjes in het spierweefsel, we noemen ze ook wel spierknopen.  Verbazend veel soorten pijn in onze lichaamsdelen worden veroorzaakt door deze spierknopen. Dry Needling is een hulpmiddel voor de fysiotherapeut om dit aan te pakken. Door deze triggerpoints of spierknopen effectief aan te pakken met dry needling neemt de pijn af en de beweeglijkheid van een schouder, arm of been toe.  Triggerpoint kunnen o.a. worden behandeld door wrijvend indrukken van het triggerpoint, met behulp van laser, ultra geluid of de meest snelle en effectieve methode: een acupunctuurnaald, we noemen dit Dry Needling.

Dry needling is een behandeltechniek waarbij met een acupunctuurnaald een spierknoop wordt aangeprikt. De naam verwijst naar het prikken met een droge (niet holle) naald. Er wordt geen vloeistof ingebracht, zoals bij een injectienaald.

Dry needling is geen acupunctuur

Acupunctuur is een brede behandelwijze die zijn oorsprong heeft in de Oosterse geneeskunde. Dry needling is gestoeld op de Westerse wetenschap. Binnen de acupunctuur gebruikt men veelal meerdere naalden tegelijkertijd en hebben deze naalden invloed op de ’energie’ in het lichaam. Met dry needling wordt één naald gebruikt om kortdurend in een spier te prikken.

Dry needling is een methodiek die zich richt op de beïnvloeding van fysiologische processen in de spier.

Bij welke klachten wordt dry needling gebruikt?

•    Pijn/stijfheid in een spier,
  •    Uitstralende pijn (pijn voelbaar op een andere plaats),
  •    Verminderde kracht in de betrokken spier(en),
  •    Hoofdpijn, duizeligheid, oorsuizen en/of oogklachten,
  •    Onverklaarbare kies- en/of tandpijn,
  •    Pijn in het gezicht

Wat doet de therapeut?

De therapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken, nader onderzocht. Specifiek wordt gezocht naar triggerpoints. De triggerpoint is door de behandelaar door middel van druk te geven (palpatie) op de spiervezel te voelen. Bij deze palpatie kan een uitstralende pijn gevoeld worden op andere plekken in het lichaam. Zo kan iemand – bij het palperen van een triggerpoint in de schouderspier – plots pijn voelen in het gezicht. De behandeling is gericht op het deactiveren van de triggerpoints.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

Triggerpoints kunnen ontstaan na een (in)scheuring van de spier of van een spiervezel. Wanneer een spier (deels) scheurt, treed pijn op. Een scheurtje in een spiervezel kan echter onopgemerkt blijven. Dergelijke spierschade kan ontstaan door bijvoorbeeld plotse bewegingen van een spier of door langdurige inspanning van een spier. Vezels in de spier kunnen in deze gevallen een knoop (triggerpoint) vormen. Indien spieren zich langdurig moeten inspannen om bijvoorbeeld de gevolgen van gewrichtsproblematiek te compenseren, kunnen ook triggerpoints ontstaan.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid lokaal in een spier; pijn ‘op afstand’ (uitstralende pijn in arm of been of hoofdpijn)
  • Bewegingsbeperkingen in de aangrenzende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • Koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt men in principe niet. Als een triggerpoint aangeprikt wordt, voelt men vaak een oncontroleerbaar schokje door de spier en treedt er veelal een korte verkramping op.
Daarna ontspant de spier zich meestal en kan de patient gemakkelijker bewegen. De behandeling is niet pijnvrij, de mate van pijn is individueel bepaald.
Vaak voelen de behandelde spieren na de behandeling vermoeid en zwaar aan. Om de duur van dat vermoeide en zware gevoel te verkorten raden we aan de spieren licht te rekken en de dag van de behandeling een warme kruik of kersenpittenzak op de geprikte spier te leggen.

Risico’s en overwegingen

Door het raken van een bloedvaatje kan een blauwe plek ontstaan. Bij patienten met bloedstollingsstoornissen kan de blauwe plek wat groter zijn. Meld daarom van tevoren als u bekend bent met een stollingsziekte of wanneer u medicijnen gebruikt die de bloedstolling remmen.
Het gebruik van steriele naalden, die na elke behandeling worden weggegooid en het gebruik van alcohol maakt besmetting met vreemde ziektekiemen onmogelijk en verminderd de kans op infectie. Het risico op infectie wordt groter wanneer de patient een verlaagde weerstand heeft (bv. na ziekte) of door gebruik van bepaalde medicijnen.

Onze dry needling therapeuten zijn Jacqueline Loman en Sven ten Dam

Wilt u een afspraak maken met Jacqueline of Sven? Bel 020 – 6117503 of mail Directie@fysiotherapieahg.nl

Download onze folder via deze link

Malcare WordPress Security